Een multinationale isolatiematerialen producent met een groot aantal productie-eenheden
Herpositionering strategic holding van multinationale isolatiematerialenproducent
Een multinationale isolatiematerialen producent met een groot aantal productie-eenheden in evenzoveel Europese landen realiseert honderden miljoenen euro omzet en heeft een stevige groeiambitie. Op een zeker moment kampt de onderneming met tegenvallende resultaten. Met de nieuwe topman wordt een strak proces van strategieontwikkeling vanuit het hoofdkantoor geïnitieerd en wordt het strategisch plan met alle managing-directors opgezet.
Na afronding van het eerste deel van het proces gaf de Raad van Bestuur goedkeuring aan de nieuwe groeistrategie. Resultaat van de gekozen aanpak waren sterk verbeterde resultaten, bovengemiddelde marktgroei, green fielding en vertrouwen in het management bij aandeelhouders.
Na de fase van strategieontwikkeling werd in alle landen de nadruk op commercial excellence gelegd. Een aantoonbare omzetstijging, cross-sell verbeteringen, een daling van verkoopkosten en een verbeterde markt- en klantbenadering gaf vervolgens een enorme impuls aan de gekozen groeistrategie. Een gunstig effect is dat het bedrijf door de aanpak beter op de recente economische crisis bleek toegerust dan voorheen het geval zou zijn geweest.